Поведінка рф нагадує загнаного в капкан звіра: як у ФРН працює російська пропаганда

Поведінка рф нагадує загнаного в капкан звіра: як у ФРН працює російська пропаганда
Росія має на меті дестабілізувати німецьку систему й демократію, підірвати довіру до уряду, поширити кремлівські наративи, зокрема щодо війни в Україні

430 млн євро — стільки 2020 року витратила росія на міжнародну медіакампанію. Основними рупорами, на які ставив кремль, стали Russia Today і Sputnik International. Саме проти них ЄС запровадив санкції ще в березні цього року.

Рішення було складним і дискусійним, проте медіазнавці поділяють думку Брюсселя щодо "інформаційної та комунікаційної війни" і схвалюють такий крок.

"Так, Німеччина завжди підтримує свободу слова й незалежні медіа. Проте якщо поглянути, хто володіє Russia Today і хто вливає туди гроші, то це, звісно, олігархи і кремль. Ці медіа поширювали пропаганду й маніпулювали фактами, то чи можна їх вважати вільними? Не думаю", — заявив в коментарі Новини.LIVE професор, співзасновник міжнародного аналітичного центру VOCER Штефан Вайхерт.

Штефан Вайхерт

Незалежна дослідниця Східної Європи доктор Сюзанне Шпан вважає RT і новинний портал Sputnik International інструментами для агресивного захисту зовнішньополітичних цілей росії, виправдання війни в Україні та дискредитації останньої в очах міжнародної спільноти. Діяльність цих медіа спрямована також на підтримку вигідних для кремля політиків, послаблення опонентів і розпалювання конфліктів.

"Російські державні ЗМІ навмисне спотворюють інформацію, щоби розділити німецьке суспільство, підірвати солідарність Німеччини з Україною. Для цього вони посилюють страхи людей, заявляючи про стрімке падіння економіки ФРН, якщо Бундестаг продовжить підтримувати Київ, лякають цінами на газ і що взимку мало не всі замерзнуть", — зазначила Шпан в ексклюзивному коментарі Новини.LIVE.

Як співпрацюють російські медіа і протесні рухи

Ніщо так не розділяє суспільство, як протести, саме тому російські ЗМІ приділяли і приділяють багато уваги різноманітним мітингам у Європі й Німеччині зокрема. Спочатку це були страйки 2015-2016 років, де учасники протестували проти напливу біженців, "виступали проти ісламізації Заходу" і звинувачували владу в невиконанні закону про імміграцію. Далі був Брекзит, і кремлівські медіа використали його, аби продемонструвати "слабкість і безпорадність" Європейського Союзу.

Новий виток російських наративів спричинила коронакриза, коли етер заполонили антивакцинатори і противники обмежень під час коронавірусу. Нині ж з особливою пристрастю вони висвітлюють мітинги проти постачання зброї Україні й підтримки України загалом.

"Цікаво спостерігати, що саме ті люди, які виступали проти коронаобмежень, нині підтримують прокремлівські наративи у війні з Україною і виступають проти НАТО, — підкреслює Сюзанне Шпан. — У цьому можемо побачити взаємозв’язок російських ЗМІ, протесних рухів й екстремістських партій у Німеччині, зокрема правопопулістської партії "Альтернатива для Німеччини" і "Лівих".

Вона зазначає, що саме ці політичні сили прокремлівські медіа подають у позитивному світлі, тоді як інших політиків, які критикують дії Путіна, називають "русофобами". На думку Шпан, такі меседжі й дії мають на меті дестабілізувати німецьку систему й демократію, підірвати довіру до уряду, посилити вплив росії в Німеччині й поширити кремлівські наративи, зокрема щодо війни в Україні.

Сюзанна Шпан

Хто стоїть за російськими наративами в Німеччині

Не один у полі воїн — так можна охарактеризувати російські медіа в Німеччині. Кремль продовжують підтримувати крайні "праві" й "ліві", та й в кожній партії знайдеться якийсь прихильник путіна. Так, наприклад, нещодавно депутат від Вільної демократичної партії Німеччини Вольфганг Кубікі закликав відкрити "Північний потік-2", що дало підстави російським ЗМІ говорити про підтримку в Бундестазі.

Вольфганг Кубікі

Поширюють російські наративи і так звані альтернативні медіа: Apolut, NachDenkSeiten, Compact-Magazin. Але про їхню "альтернативність" чи не найкраще свідчить їхнє походження. Так, Apolut керує прибічник конспірологічних теорій Кен Єбсен, засновником Compact-Magazin є правий екстреміст Юрґен Ельзессер, а NachDenkSeiten курують соціал-демократи, прихильники так званої Ostpolitik. У цих медіа можна знайти "страшилки" про те, що подальша підтримка України призведе до погіршення економічного стану Німеччини, відсутності газу в домівках, а то й гірше — ядерного удару або Третьої світової війни.

При цьому RT i Sputnik — це те, що перебуває на видноті складного і багаторівневого механізму під назвою "російська пропагандистська машина". Ба навіть більше, попри заборону і санкції, "потрібні" медіа знаходять способи продовжувати свої операції з дезінформації, а всі телепрацівники й далі справно ходять на роботу.

Росії та афільованим з нею силам вдалося створити мережу вебсайтів під різними доменами, де є доступ до прямих телетрансляцій, стрічок новин тощо. Часом достатньо тільки скористатися VPN. Така поведінка, з одного боку, вкотре демонструє ставлення росії до міжнародних угод, законів, заборон, а з іншого, нагадує загнаного в капкан звіра, який наче ще й не програв битви, але й виграти її вже точно не зможе.

Актуальне по темі

StolarFund
Благодійний фонд Вадима Столара

Збройним силам України потрібна наша допомога

Допомогти зараз

Нюрнберг 2022

ХАРКІВСЬКИЙ ТРИБУНАЛ

Якщо ви стали свідком путінських злочинів проти мирного населення в Україні— ви теж можете допомогти. Надсилайте факти про воєнні злочини

Розповісти про злочини